Dotterns samsung tv tappar internet hela tiden.

Permalänk

Dotterns samsung tv tappar internet hela tiden.

Min dotter har köpt en ny tv och när hon kollar på tex disneyplus eller hbomax så kommer det upp en skylt att hon inte har internetanslutning. Det kommer upp ca 5-10 ggr per avsnitt hon kollar. Vi andra har internet så vårt nät fungerar men det är tv:n som tappar det. Har ändrat dsn ( tror jag det heter) till 8.8.8.8 men det hjälper inte alls. Vet någon varför tv:n tappar nätet hela tiden ??

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Vilket nät är tvn ansluten till 2.4 eller 5ghz ?

Kan vara värt o bara testa o byta mellan dessa.

eller är det kabel anslutet? Annars testa detta.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessica83:

Min dotter har köpt en ny tv och när hon kollar på tex disneyplus eller hbomax så kommer det upp en skylt att hon inte har internetanslutning. Det kommer upp ca 5-10 ggr per avsnitt hon kollar. Vi andra har internet så vårt nät fungerar men det är tv:n som tappar det. Har ändrat dsn ( tror jag det heter) till 8.8.8.8 men det hjälper inte alls. Vet någon varför tv:n tappar nätet hela tiden ??

Wifi antar jag? Hört att TV normalt har dåligt så störs lätt ut.
Hur långt avstånd är det mellan router och TV:n? Om möjligt, testa trådat.

Permalänk
Skrivet av skanepiraten:

Vilket nät är tvn ansluten till 2.4 eller 5ghz ?

Kan vara värt o bara testa o byta mellan dessa.

eller är det kabel anslutet? Annars testa detta.

//skane

Har testat båda nen hjälper inte. Ska testa med kabel.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Wifi antar jag? Hört att TV normalt har dåligt så störs lätt ut.
Hur långt avstånd är det mellan router och TV:n? Om möjligt, testa trådat.

Det är nog 7-10 meter. Tv är på övervåningen och routern på undervåningen.

Permalänk
Medlem

Sätt fast WiFi-kanal, hjälper inte det behöver ni annan utrustning/placering eller kabel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sätt fast WiFi-kanal, hjälper inte det behöver ni annan utrustning/placering eller kabel.

Fast wifi-kanal ?🙈🙈🙈 hur gör man det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessica83:

Fast wifi-kanal ?🙈🙈🙈 hur gör man det ?

Det är en inställning i WiFi-routern.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är en inställning i WiFi-routern.

Du menar själva enheten?

Permalänk
Samsung Sverige

Som nämnts tidigare så tappas troligen anslutningen helt enkelt pga dålig mottagning till wifi-routern.

Om möjligt flytta routern eller montera en repeater(En andra-router) på övervåningen Alternativt dra en ethernet-sladd rakt in i tv:n om en sådan port finns.

Ifall du bor i lägenhet så kan det ofta hjälpa att sätta en fast wifi-kanal. Men om du bor i ett hus, vilket det låter som så bör det inte finnas allt för mycket bråkande kring wifi-kanalerna trådlösa enheter sinsemellan.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Många enheter inkopplade?

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Som nämnts tidigare så tappas troligen anslutningen helt enkelt pga dålig mottagning till wifi-routern.

Om möjligt flytta routern eller montera en repeater(En andra-router) på övervåningen Alternativt dra en ethernet-sladd rakt in i tv:n om en sådan port finns.

Ifall du bor i lägenhet så kan det ofta hjälpa att sätta en fast wifi-kanal. Men om du bor i ett hus, vilket det låter som så bör det inte finnas allt för mycket bråkande kring wifi-kanalerna trådlösa enheter sinsemellan.

//Pontus

Ska köpa en ethernet sladd och testa...tack.

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med en Sony-tv. Då var det så att tidsinställningen i apparaten inte matchade verkligheten. Jag vet att Samsung och Sony inte kör samma OS, men tänkte att det kanske ändå var värt att nämna eftersom det är en enkel grej att kontrollera.

Permalänk
Inaktiv

Jag har också problem med att min TV tappar anslutning titt som tätt. Det är en Sony X90J ansluten via Wi-Fi. Routern står nära kanske 2 meter ifrån i samma rum. Hade tänkt använda Ethernet-kabel men anslöt till Wi-Fi så länge.

Tappar ibland anslutning på telefonen också men det är mycket kortare avbrott (budget Android). Däremot laptopen (budget) tappar nästan aldrig anslutning trots att den är i ett annat rum. Mycket märkligt.

Skrivet av MickeBoy:

Jag har haft liknande problem med en Sony-tv. Då var det så att tidsinställningen i apparaten inte matchade verkligheten. Jag vet att Samsung och Sony inte kör samma OS, men tänkte att det kanske ändå var värt att nämna eftersom det är en enkel grej att kontrollera.

Det låter märkligt. Får kolla på detta.

Permalänk
Medlem

Många TV har problem med nätet när man ansluter till 5Ghz och högt kanalnummer.
Man kan då sänka kanalen till tex fast kanal 36 i routern eller använda 2,4 istället för 5Ghz, eller kabel...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oftast är 2.4 GHz-bandet att föredra om det inte är nära till routern. Den signalen går längre och tar sig igenom fler hinder.
Prova kabel är en sak men det kan gå med powerline också. Den använder elnätet i lägenhet/hus. Går att köra kablat eller trådlöst med den.